Η γνώση της γνώσης. Η μεταγνώση είναι η ικανότητα του να ξέρω, να αναγνωρίζω εγώ ο ίδιος για εμένα. Για το παιδί με Δυσλεξία/μαθησιακές δυσκολίες σημαίνει ότι αντιλαμβάνεται τη διαφορετικότητα του. Έτσι θα μπορεί αργότερα να βρίσκει τους τρόπους και τους μηχανισμούς μάθησης που τον βοηθούν καλύτερα να μάθει, να απομνημονεύει, να εκφράζεται.
Για παράδειγμα:
"Σκέφτομαι με εικόνες άρα με βοηθάει πολύ περισσότερο να διαβάζω με χάρτη το μάθημα της Ιστορίας γιατί αναπαριστώ τη μάχη".
Ένα απο τα πολύ σημαντικά κομμάτια ενός προγράμματος αντιμετώπισης των δυσκολιών μάθησης είναι να οδηγήσεις το παιδί να μάθει σιγά, σιγά τον εαυτό του.
Πως μαθαίνει πιο εύκολα, τι το δυσκολεύει περισσότερο, με ποιο τρόπο σκέφτεται. Αλλά και για όλα τα παιδιά η συνειδητοποίηση του Πως και απο Που πηγάζει η σκέψη είναι σημαντικές πληροφορίες που οδηγούν στην αυτογνωσία.
Μια άσκηση που βοηθά πολύ αυτή τη "βουτιά" στο μυαλό είναι η:
"Σκέψεις για τη σκέψη"!!
Άσκηση:
Σε μια σελίδα γράφουμε φράσεις που έχουν σχέση με τη διαδικασία της σκέψης. Προσπαθούμε να κάνουμε πιο συγκεκριμένη τη διεργασία "του σκέφτομαι" αναφέροντας όλους τους μηχανισμούς απο όπου πηγάζει η σκέψη.
Σκέφτομαι όταν:
Παρατηρώ.
Αναρωτιέμαι.
Αναπαριστώ κάτι στο μυαλό μου.
Νιώθω, αισθάνομαι.
Θυμάμαι
Ανακαλύπτω, υπολογίζω, επεξεργάζομαι.
Μετά με αφορμή αυτές τις φράσεις βάζουμε το παιδί στη διαδικασία να φέρει ένα τέτοιο παράδειγμα για κάθε μια.
Παρατήρησε τον ουρανό και πες μου τι σκέφτηκες;
Για αναρωτήσου τι θα γίνει αν.........
Προσπάθησε να αναπαραστήσεις, να φέρεις στο μυαλό μου μια ληστεία.
Τι σκέφτηκες;
Όταν χαϊδεύεις ένα σκυλάκι, τι νιώθεις, τι σκέφτεσαι για αυτό;
Για θυμήσου ποια ήταν η πιο ωραία σου ανάμνηση απο το καλοκαίρι;
Στη στάση ενός λεωφορείου περιμένουν τρεις άνθρωποι.
Περνάει το λεωφορείο και τώρα στη στάση έμεινε ο ένας.
Τι έγιναν οι άλλοι δύο;
Βασικό tip: Οι φράσεις και οι κατευθύνσεις προσπαθούμε να αντιστοιχούν στην ηλικία του κάθε παιδιού.
το είδαμε
Για παράδειγμα:
"Σκέφτομαι με εικόνες άρα με βοηθάει πολύ περισσότερο να διαβάζω με χάρτη το μάθημα της Ιστορίας γιατί αναπαριστώ τη μάχη".
Ένα απο τα πολύ σημαντικά κομμάτια ενός προγράμματος αντιμετώπισης των δυσκολιών μάθησης είναι να οδηγήσεις το παιδί να μάθει σιγά, σιγά τον εαυτό του.
Πως μαθαίνει πιο εύκολα, τι το δυσκολεύει περισσότερο, με ποιο τρόπο σκέφτεται. Αλλά και για όλα τα παιδιά η συνειδητοποίηση του Πως και απο Που πηγάζει η σκέψη είναι σημαντικές πληροφορίες που οδηγούν στην αυτογνωσία.
Μια άσκηση που βοηθά πολύ αυτή τη "βουτιά" στο μυαλό είναι η:
"Σκέψεις για τη σκέψη"!!
Άσκηση:
Σε μια σελίδα γράφουμε φράσεις που έχουν σχέση με τη διαδικασία της σκέψης. Προσπαθούμε να κάνουμε πιο συγκεκριμένη τη διεργασία "του σκέφτομαι" αναφέροντας όλους τους μηχανισμούς απο όπου πηγάζει η σκέψη.
Σκέφτομαι όταν:
Παρατηρώ.
Αναρωτιέμαι.
Αναπαριστώ κάτι στο μυαλό μου.
Νιώθω, αισθάνομαι.
Θυμάμαι
Ανακαλύπτω, υπολογίζω, επεξεργάζομαι.
Μετά με αφορμή αυτές τις φράσεις βάζουμε το παιδί στη διαδικασία να φέρει ένα τέτοιο παράδειγμα για κάθε μια.
Παρατήρησε τον ουρανό και πες μου τι σκέφτηκες;
Για αναρωτήσου τι θα γίνει αν.........
Προσπάθησε να αναπαραστήσεις, να φέρεις στο μυαλό μου μια ληστεία.
Τι σκέφτηκες;
Όταν χαϊδεύεις ένα σκυλάκι, τι νιώθεις, τι σκέφτεσαι για αυτό;
Για θυμήσου ποια ήταν η πιο ωραία σου ανάμνηση απο το καλοκαίρι;
Στη στάση ενός λεωφορείου περιμένουν τρεις άνθρωποι.
Περνάει το λεωφορείο και τώρα στη στάση έμεινε ο ένας.
Τι έγιναν οι άλλοι δύο;
Βασικό tip: Οι φράσεις και οι κατευθύνσεις προσπαθούμε να αντιστοιχούν στην ηλικία του κάθε παιδιού.
το είδαμε
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου